P-hus Bromma Stockholm Airport
I samband med att Tvärbanans Kistagrenen dras förbi Bromma flygplats försvinner en stor mängd utrymmeskrävande markparkeringsplatser. Dessa ersätts i den nya byggnaden med väderskyddade, tillgängliga bilplatser med möjlighet till laddning av elbilar. Till dessa kommer platser för cyklar med möjlighet att låsa in och ladda batteri för elcyklar.
Byggnaden är belägen i kulturhistoriskt intressant miljö med, av Stockholms stadsmuseum, blåklassad terminalbyggnad ritad av Paul Hedqvist. Närmiljön utgörs av en kulle med ett befintligt uttag. I detta uttag placeras en generell betongstomme som kläs med varmförzinkade precisionsrör av stål. Höjd byggnadens överkant lika med höjd kulle. Markens varierande höjd kring byggnaden gör invändiga ramper överflödiga.
Interiört leder kulör och belysning brukaren mot uppglasad trapp- och hisshall i byggnadens nordvästra del. Dubbelriktad trafik i hela byggnaden för enkelt återsök. Området kring lyftpaketet utgör fredad zon för gångtrafik med uppställning av bagagevagnar, hyrbilsförråd och cykelparkering. Bergskärningar ljussätts.
Byggnaden är utformad för att kunna utföras med låga kostnader och enkelt montage. Mindre betong innebär mindre koldioxidfotavtryck. Utformningen är gjord i samråd med flygplatsens driftenhet för att få en miljö som är enkel att städa och snöröja.
Uppdraget utfördes som BIM med möjlighet till kollisionskontroller och mängdavtagningar samt enkel tillgång till information för alla intressenter i projektet.
Fakta | |
---|---|
Prestanda: | 400 Bilplatser |
Storlek: | 7408 kvm BTA |
Projektläge: | Projekterat till bygghandlingsnivå |
Utfört: | 2017-2018 |
Beställare: | Swedavia |