Ombyggnation biljetthall Stadshagen
Tunnelbanestationen Stadshagen annonserar sig i den befintliga miljön i korsningen S:t Göransgatan/ Kellgrensgatan genom entrén mot Kellgrensgatan, den befintliga hissens schakttopp samt entrén mot Stadshagen IP. Gemensamt för dessa är användningen av de karaktäristiska kraftiga stålprofilerna som är målade med en vinröd kulör.
Stålprofilerna återkommer på många stationer i SL-systemet från 1970-talet, då stationen öppnades. Kulören, NCS S 4550-Y90R, är möjligen specifik för Stadshagen, den är i alla fall konsekvent genomförd från gatuplan via biljetthallsplan ner till plattformsplan.
Projektet Ombyggnation biljetthall innebär bland annat att den befintliga hissen rivs och ersätts med två nya. För att fortsatt hålla samman stationens arkitektur och skapa en tydlig igenkänning för resenärerna på det framtida torget valde vi att låta de nya hissarna få samma utformning och gestaltning som den befintliga hissen har.
Fakta | |
---|---|
Prestanda: | Tunnelbanans Blå linje station Stadshagen får fler och större hissar, bättre tillgänglighet och mer kommersiella lokaler. Projektet en del i möjliggörandet av 1 775 nya bostäder, en ny grundskola och nya kontorsytor med närhet till högkvalitativ kollektivtrafik. Länk i kommentarerna till Stockholms stads stadsutvecklingsprojekt! |
Storlek: | - |
Utfört: | 2019-pågående |
Beställare: | Stocholms stad Exploateringskontoret |